Laden...
Laden...


Het vinden, onderzoeken, behouden en vertellen van de verhalen van de Tweede Wereldoorlog door middel van diepgaand onderzoek in archieven en gesprekken met getuigen.

Het levend houden van de herinnering aan de bevrijders en de slachtoffers via herdenkingen, evenementen en betekenisvolle ceremonies.

Het overbrengen van de geschiedenis aan jongere generaties via ons unieke scholenprogramma, waarbij we de oorlog tastbaar maken met uniformen en voertuigen.

De Tweede Wereldoorlog liet diepe sporen na in Nederland. Niet alleen in de steden en dorpen, maar vooral in de levens van de mensen die deze periode hebben meegemaakt. Hun verhalen – van moed, verlies, hoop en bevrijding – vormen een onmisbaar deel van ons collectieve geheugen.
Stichting The Dutch Polar Bears, in samenwerking met de filmers: Cor, Anton, Lilian en Peter, zet zich in om deze verhalen levend te houden. Met dit filmproject brengen we persoonlijke getuigenissen en vergeten geschiedenissen opnieuw onder de aandacht. Door middel van beeld en geluid willen we de ervaringen van ooggetuigen en hun nazaten vastleggen, zodat toekomstige generaties niet alleen de feiten kennen, maar ook de menselijke kant van de oorlog voelen.
Dit project is een eerbetoon aan hen die hun vrijheid opofferden, en een uitnodiging aan ons allemaal om te blijven luisteren, herinneren en doorgeven.
Met dit filmproject wil stichting The Dutch Polar Bears meer doen dan alleen terugkijken. We willen de verhalen van de Tweede Wereldoorlog doorgeven aan de toekomst. De stemmen van hen die het meemaakten, en de herinneringen van hun families, vormen een levend monument dat ons eraan herinnert hoe kwetsbaar vrijheid is – en hoe waardevol.
De film laat zien dat oorlog niet alleen een strijd van legers is, maar ook een opeenstapeling van menselijke keuzes. Iedere beslissing – groot of klein – had gevolgen, soms levensbepalend. Dit project is daarmee niet alleen een document van het verleden, maar ook een boodschap aan de toekomst: vrijheid is nooit vanzelfsprekend.
Research. Remembrance. Education.
Research. Remembrance. Education. Dat zijn de drie kernwaarden van Stichting The Dutch Polar Bears. Al sinds ons allereerste begin in 2015 zetten wij ons in voor het vinden, onderzoeken, behouden en vertellen van de verhalen van de Tweede Wereldoorlog, met name aan de jongere generaties. Dit doen wij door middel van documentaires, podcasts, evenementen, herdenkingen, educatieve programma’s en het ondersteunen van lokale initiatieven. Opdat wij niet vergeten…
Sinds 2021 zijn wij officieel Stichting The Dutch Polar Bears, maar al sinds 2015 zijn wij actief bezig met het behoud van de verhalen uit de Tweede Wereldoorlog. Onze thuisbasis is Roosendaal, de stad die op 30 oktober 1944 is bevrijd door de Britse 49ste (West Riding) Infantry Division, beter bekend als de “Polar Bears”. Aan deze divisie ontlenen wij ook onze naam!
Op dit moment bestaat ons bestuur uit 5 leden die zich met passie inzetten voor onze missie.

Als stichting hebben wij een unieke werkwijze waarbij wij allerlei aspecten samenbrengen. Deze aspecten komen voort uit onze drie kernwaarden: research, remembrance en education. Wat ons anders maakt dan andere groepen of organisaties, is dat wij ons niet slechts bezighouden met maar 1 van deze waarden. Deze lopen in elkaar over, versterken elkaar en zorgen ervoor dat wij op een unieke manier de verhalen kunnen vertellen.

Het grote voorbeeld van deze werkwijze is ons educatieprogramma, waarbij wij in militaire uniformen en met militaire voertuigen langsgaan op scholen. De uniformen maken de verhalen die wij in de klas vertellen levendiger voor de kinderen, ze worden zichtbaar. De spullen die wij gebruiken maken de verhalen tastbaar. De verhalen zelf zijn het product van jarenlang onderzoek en het praten met nabestaanden, onderzoekers en veteranen, en juist die persoonlijkheid zorgt ervoor dat wij er gepassioneerd over kunnen vertellen. Dit alles maakt dat de lessen de kinderen veel beter bijblijven en hen echt aanzet tot nadenken!
Stichting The Dutch Polar Bears is in 2015 begonnen als een groepje jongeren dat bezig was met een profielwerkstuk op het Norbertuscollege Roosendaal. Door het gebruik van oude krantenartikelen werd een “nieuwe” oorlogskrant samengesteld die de route liet zien die de Geallieerde legers aflegden vanuit Normandië tot aan Roosendaal. Een speciaal onderdeel van deze krant waren interviews met Roosendalers die de bevrijding hadden meegemaakt. Om deze interviews goed uit te kunnen typen, namen wij deze interviews op. Later ontstond het idee om deze interviews te combineren met extra uitleg over Roosendaal in de oorlog en oude beelden. Op die manier was onze eerste documentaire een feit!
Twee jaar later werd deze documentaire opgevolgd door een grotere documentaire, maar nu werden de bevrijders, de “Polar Bears”, gevolgd. Gekleed in de uniformen van toen legden wij de route vanaf Massenhoven, België, te voet af naar Roosendaal, terwijl we met de camera onze route vastlegden. Op allerlei plaatsen stopten wij om tekst en uitleg te geven, experts te interviewen of ooggetuigen te spreken. Ook deze documentaire was in de Roosendaalse C-Cinema Bioscoop te zien.
Door het grote succes van de Roosendaalse documentaire volgde in 2019 een documentaire over de bevrijding van Bergen op Zoom door de Canadese 4th Armoured Division. Ook hier werd de route in uniform en te voet afgelegd, en werden de beelden samengevoegd met oude foto’s en films uit de oorlog. Op die manier werden mensen samen met ons meegenomen door de geschiedenis. Datzelfde jaar vierden wij en vele anderen 75 jaar vrijheid. Het was op de viering van 75 jaar bevrijding in Antwerpen dat wij twee ervaren mannen leerde kennen: Johan Pieters en Dré van Roomen
Na een geslaagde première van de documentaire over Bergen op Zoom in de C-Cinema in Bergen op Zoom was het een tijd wat stiller qua grote activiteiten. Maar samen met Johan en Dré waren wij vanaf 2020 al druk bezig met grootse ideeën. Zo werd de Liberation Ride voor het eerst uitgewerkt en gereden, begonnen we met een zoektocht naar Stanley Simpson en onderzochten we wat de mogelijkheden waren om onze groep nog bekender te maken. Na het uitwerken van de plannen namen wij daarom in 2021 het besluit om officieel een Stichting op te richten en het verhaal van de bevrijding aan een groter publiek te gaan vertellen!



